Alla inlägg den 13 december 2008

Av Meya - 13 december 2008 18:47


Idag hade visst Stormatte bestämt sig för ett träningspass med mig. Det blev väldigt jobbigt, för samtidigt som jag skulle lyssna på henne, så kom en massa hundar förbi med jämna mellanrum, och då måste jag ju kolla in dem. Den första hunden vi mötte var en ung hund och hon sa inte mycket. Men jag blev lite irriterad och fräste till henne.

Då blev matte arg på mig och lät väldans bestämd på rösten så jag tyckte det var bäst att lyssna.

Nästa hund vi mötte var en stor svart hane. Han var jättearg och hans husse sa inte till honom alls. Han bara skulle bråka på mig och naturligtvis svarade jag och blev irriterad. Då lät Stormatte riktigt arg på rösten, så jag gjorde som hon sa gick snällt bredvid henne och blängde bara på den där andra hunden. Men raggen på mig var rest för jag var rätt osäker på den där hunden. Sen fortsatte vi vår promenad under "nådiga former". Jag kände att Stormatte var irriterad, men jag förstod inte riktigt varför. Vi gick in i en stor hage, det var staket runt hela den, och där fick jag sniffa runt lite. Stormatte var lugnare nu men det kändes som hon hade bestämt sig för något.  Stormatte tycktes ha bestämt sig för att låta mig jobba lite idag. Så vi satte igång. Det blev "dressyrträning" för hela slanten.

Det var "sitt", "fot", "ligg", "stanna", "hit" och sen om igen. Stormatte svängde åt alla möjliga håll och ibland sprang hon ifrån mig så det var inget annat att välja på än att följa med i hennes tempo. Jag visste bara vad vissa av orden hon sa betydde. Men ibland ville jag bara inte lyssna på henne fast jag visste vad de betydde de ord hon sa. Då kom en korrigering och ett ryck i kopplet. När jag i ren häpenhet satte mig, så fick jag en ordentlig klapp och med en trevlig röst sa matte att jag "var duktig". Jag tolkade det som att jag gjort något bra. Så när jag visade att jag lyssnade så fick jag ännu mer "bra". Det kändes inte så dumt.

Då var det roligt.

När vi kom hem var jag rätt trött i huvudet och Stormatte lät också nöjd med mina framsteg. Väl hemma fick jag en morot det är gott, och även vatten, för jag var så törstig.


Av Meya - 13 december 2008 12:40


Ska vi sluta leka redan. Jag som så gärna letar godis. Men matte sa att det räckte nu så då får jag väl acceptera det. Men kanske jag kan inbjuda henne till lite mer lek om en stund ? Jag ska se om jag kan fundera ut något bra. För korvbitarna jag letade reda på var riktigt goda !



Av Meya - 13 december 2008 12:10


Idag hade vi lite roligt jag och Stormatte. Storhusse och Lillhusse skulle träffa "tomten". Jag vet inte vem det är, men tydligen är det någon som alla barn/valpar träffar till Jul. Medan de var och träffade den där tomten, så lekte matte "Hitta godis" med mig. Den leken gillar jag.

"Hitta godis" innebär som jag berättat i ett tidigare inlägg att någon av mattarna eller hussarna gömmer godis, som jag sen ska leta reda på. Det är ju en baggis för mig som har en bra nos. Men tydligen tycker i alla fall Stormatte och Storhusse att det är roligt att leka den leken. De påstår att jag "tränar hjärnan" vem nu det är. Den enda jag vet att jag tränar det är matte som får springa omkring och gömma godiset, medan jag sitter utanför en stängd dörr och väntar.


Men vi hade jätteskoj Stormatte och jag. Och jag var snabb må du tro.



Av Meya - 13 december 2008 11:24


Här hörs det med jämna mellanrum nämna "lucia". Vet ni vad det är ? Ja själv har jag inte en aning, men jag antar att det har med en sak som är relativt tung och har lysande små lampor på sig. Vår är dessutom klädd i det där som kallas "glitter". Det har jag kommit i kontakt med i ett tidigare inlägg.
Stormatte tränade mig i att sitta stilla med den på huvudet. Undrar varför. Förmodligen för att hon tyckte jag passade i den - vad vet jag ?

I o f är jag ju rätt fin i den, men ändå.


Ovido - Quiz & Flashcards